Dunajská cyklocesta do Pasau

Celkový sumár
Trasa
Bratislava-Linz-Passau
Termín
august 2006
Celková vzdialenosť
841 km
Sprievodca
Cycling guide Danube Bike Trail, part 2, Austrian Danube, mierka 1:50.000
pristaviska na dunaji

V lete 2006 sme sa rozhodli pre relatívne jednoduchú cyklocestu s odchodom priamo z Bratislavy bez nutnosti vybavovať si letenky alebo inú dopravu. Najjednoduchšia na plánovanie vyšla dunajská cyklocesta, i keď našim pôvodným zámerom bolo Východné Slovensko. Toto rozhodnutie bolo podmienené mojim pomerne závažným úrazom kolena a obmedzením bikovania v kopcovitom teréne. Takže sme sa tak či onak museli vybrať na rovinu. Keďže mi bike odporučili ako formu rehabilitácie pred nastávajúcou operáciu, celkom sa mi táto cesta hodila. Na cestu sme opäť vyrazili s našim prívesným vozíkom Bobom a bez veľkého plánovania. Veľmi sa nám osvedčil Cycling Guide v angličtine, kde sú veľmi dobré rozplánované jednotlivé úseky cesty a popisy rôznych zaujímavostí na ceste spolu so sprievodnými fotografiami. Súčasťou sú aj podrobné mapy. Keď však idete z iného miesta ako z Viedne alebo Passau, treba si zohnať aspoň na internete mapu, ktorá bude pokrývať úsek Bratislava – Viedeň, keďže vyššie menovaný guide začína až od Viedne, príp. Passau.

ramena Dunaja

V sprievodcovi odporúčajú začať trasu v Passau a to z jednoduchého dôvodu, že po väčšinu roka fúka vietor z Passau do Viedne, čo značne uľahčuje cyklistom cestu. My sme si však chceli urobiť okruh a prejsť túto trasu po oboch stranách Dunaja, takže sme sa týmto odporúčaním neriadili. Každopádne sa táto informácia potvrdila aj počas našej cesty. Cesta späť nám ubiehala oveľa svižnejšie a rýchlejšie práve vďaka do chrbta fúkajúcemu vetru.

1: Bratislava – Viedeň – Klosterneuburg

Denný sumár
Vzdialenosť
95 km
Výdavky
33,-€ / 2 osoby
cyklocesta

V prvý deň sme doma dokončili balenie a vyrazili priamo z Bratislavy. Prešli sme cez most Lafranconi na druhý breh Dunaja a po cykloceste sme došli až na hraničný prechod Berg. Hneď za Bergom je možné urobiť si odbočku k Neusiedler see, ale to by ste museli mať cca 3 dni extra. Ďalej sme pokračovali po cykloceste, ktorá nám už bola známa, smerom na Hainburg a okolo Carnuntum. Keďže túto oblasť pozostatkov rímskej ríše (kúpele, amfiteátre, oblúk, vojenské ubikácie) sme si pozreli už predtým, veľmi sme sa tu nezdržiavali. Okrem toho ani počasie nevyzeralo ružovo, každú chvíľu hrozilo, že sa spustí lejak. Každopádne ak ste si túto oblasť ešte predtým nepozreli, treba si na to nájsť čas. Majú tu veľmi dobre urobené múzeá a vstupné na osobu do všetkých areálov je cca 4,-€, čo vzhľadom k rozsiahlosti areálu nie je veľa. Hlavne jedna oblasť je veľmi dobre zrenovovaná, na pôvodných základoch rímskeho obydlia postavili rekonštrukciu  domu aj s nábytkom a vybavením jednotlivých miestností. Je tu aj vyhliadková veža s výhľadom na celý areál.

tovaren na dunaji

Trasu do Passau sme išli po ľavom brehu Dunaja. V Hainburgu je most, cez ktorý sa dá prejsť a pokračovať po hrádzi smerom na mesto Orth. Inak vás cesta povedie  cez polia a bočné cesty až do Hasslau/ Donau, kde je jedinou možnosťou ako pokračovať v ceste (okrem hlavnej cesty) zavolanie si prevozníka. Jeho číslo je na tabuli pripevnenej na strome. Nás dvoch aj s bikami odviezol za 8,30€. Po tomto mini výlete po vode sme pokračovali po hrádzi až do Viedne. Na tejto trase sme striedavo videli záplavové lúky, lužné lesy a bočné ramená. Veľmi krásne miesta, pomerne hojne navštevované cyklistami. Vďaka dobrému značeniu sme prešli aj cez Viedeň bez akýchkoľvek problémov, človek skoro nezaregistruje, že je v hlavnom meste Rakúska. Hlavným komunikáciám sa úplne vyhnete, rešpektovanie cyklistov a ich potrieb je tu úplnou samozrejmosťou. Z Donauradweg sú značené aj odbočky na centrum pre prípad, že si chcete pozrieť Viedeň zblízka. Vo Viedni je Dunaj rozdelený na dva toky ostrovom. Na jednej strane premávajú lode, na druhej strane bližšej k modernej časti Viedne, je tok prispôsobený rekreácii. Je tu vlek na vodné lyžovanie, pontónový most pre peších, kaviarne na vode aj spolu s diskotékou, malé móla pre rekreujúcich sa.

Niekoľko kilometrov za Viedňou je Klosterneuburg, kde sme zakempovali v kempe za 17,-€ na 2 osoby a noc. Mesto sa oplatí pozrieť, je tu pekná promenáda a hore na kopci krásne opátstvo s dómom a radnicou. My sme sa naň boli pozrieť večer spolu s pizzou, ktorú sme si v meste kúpili. Keď sme si to tam poobzerali, zistili sme, že nám vstupnú bránu zatvorili. Našťastie tam mali ešte vchod s rampou, cez ktorý sa dalo bez problémov vyjsť.

2: Klosterneuburg – Aggstein

Denný sumár
Vzdialenosť
95 km
Výdavky
13,-€ / 2 osoby

Aj v tento deň nás čakala veľmi pekná cesta popri Dunaji s lužnými lesmi. Na mnohých miestach majú pri Dunaji urobené prístavy, kde kotvia malé motorové člny a jachty. Každý deň sme tiež prechádzali popri vodných dielach a plavebných komorách, ktorých je na rakúskom úseku Dunaja ozaj požehnane. Väčšie a zaujímavé mestá, popri ktorých sme prechádzali, boli Tulln a Traismauer, do ktorého si treba urobiť zachádzku cca 5 km. Je to tzv. Schubertova cesta. Za mestom Thallern je zase odbočka na Gottweig (cca 20 km zachádzka), kde sa nachádza opátstvo. Výhľad naň sme mali aj my z cyklocesty, týči sa totiž na vŕšku nad okolitými poľami. Cesta vedie aj cez veľmi pekné mestečko Mautern, kde sú pozostatky mestského opevnenia. Od Mauternu sú veľmi pekné výhľady na mestá a ruiny na opačnom brehu Dunaja, ako napríklad Burgruine nad mestom Durnstein.

Cesta za Oberarnsdorfom vedie síce popri Dunaji, ale po ceste pre autá. Tento úsek ale nie je priveľmi rušný a nie je dlhý. Na cyklocestu tu asi neostalo miesto, keďže cesta vedie medzi kopcami z jednej a Dunajom zo strany druhej. Po niekoľkých kilometroch sme sa dostali do obce Aggstein, kde sme sa rozložili pri sade na vcelku príjemnom mieste pod kopcom s ruinami hradu Aggstein.

3: Aggstein – Melk – Sommerau

Denný sumár
Vzdialenosť
78,5 km
Výdavky
35,-€ / 2 osoby

Ráno sme zbalenú batožinu a naložené biky nechali pod dozorom pri búdke do bludiska z kukurice a vydali sa na hrad Aggstein pešo. Kopec to bol ozaj prudký, cca 3 km prudko dohora, miestami až s 20% stúpaním. S batožinou by to bol ozaj poriadny zaberák, aj keď jeden makač to na biku vyšliapal až hore. Vstupné je na osobu 5,-€, na hrade sa zdržíte pomerne dlho, pokiaľ máte zrúcaniny a ich atmosféru v obľube. Niektoré časti hradu sú vo veľmi dobrom stave, určite v 100x lepšom, ako väčšina našich zrúcanín. Niektoré časti hradu sú aj so strechami, jedna miestnosť je aj so zvyškami výzdoby na stenách a starým erbom. V sále sa nachádza veľký stôl a okolo neho boli postavené robustné drevené stoličky. Hneď som sa preniesla vo fantázii do dávnych čias a snažila sa predstaviť si, ako sa tam kedysi hodovalo a rozhodovalo o chode ak nie sveta, tak aspoň blízkej oblasti :). Tiež kaplnka bola vo veľmi dobrom stave, s oltárom a lavicami. Na hrade bola reštaurácia, celkove na nás toto miesto pôsobilo ako príjemné skĺbenie histórie a komercie. Pri hrade sme videli veľmi príjemný pľac, na ktorom by sa dal bez problémov rozložiť aj stan, je ale otázne, či by nás odtiaľ nevyhodili. Nebola tam ale značka zákaz kempovania.

Aggstein

Z Aggsteinu sme pokračovali ďalej popri Dunaji do malebného mestečka Melk, nad ktorým je opäť ako dominanta Benediktínske opátstvo. Celkove tejto oblasti dominujú rôzne opátstva. Mestečko má pekné námestie a uličky. Ďalej cesta vedie cez mestá Pochlarn a Ybbs, opäť sú tu krásne pohľady na mestá a mestečká na opačnom brehu Dunaja. Aj oblasť, ktorú prechádzame, je veľmi malebná, zelené polia, lúky. Pri meste Ardagger Markt sa cesta odkláňa od Dunaja a vedie až po Wallsee cez úrodné polia so striedavými závanmi po hnoji, prípadne močovky. V tejto oblasti je kempov poskromne, jeden je naznačený pri Sommerau. Je to taká malá obec, kemp sme prehliadli, ale potom sme sa k nemu vrátili na základe označenia šípkami. Ono nie je to tak jasné, že sa jedná o kemp. Je to vlastne lúka pri jednom rodinnom dome. Majú tam aj dobre vybavené sprchy a toalety a tiež veľmi peknú kuchynku pre hostí. Cena na noc a 2 osoby je 15,-€. Domáci sú veľmi fajn, ale nevedie ani slovo po anglicky, takže sme si s nimi veľmi nepokecali. Zato druhý kempujúci pár z Nemecka tento problém nemal.

4: Sommerau – Enns – Linz – Wilhering

Denný sumár
Vzdialenosť
75,5 km
Výdavky
30,-€ / 2 osoby

Ráno bolo krásne jasné, ale pomerne chladné. Okrem toho nás dosť potrápila rosa, ktorá sadla na náš stan vo výdatnej vrstve. Chvíľku sme sa teda zdržali sušením stanu. Po vyplatení kempu sme pokračovali až o 11:00 ďalej cez polia smerom na Wallsee, toto mesto sme úspešne obišli a pokračovali po hrádzi s rôznou kvalitou už popri Dunaji do mesta Enns, údajne najstaršieho mesta v Rakúsku. V tomto meste sme si dali obed na peknom námestí, uprostred ktorého je vyhliadková veža, vstupné na ňu stojí 1,-€ na osobu a je z nej veľmi pekný výhľad na okolité kostoly, zámok. V meste Enns je sútok riek Enns a Dunaj, cesta z mesta vedie cez polia a popri skladoch a nejakých výrobných halách. My sme sa z nej odklonili na bočnú štrkovú cestu, ktorá vlastne viedla k prevozu cez rieku, ale nakoniec sme z nej prešli na značenú radweg.

veza v Enns

Z Ennsu sme si urobili odbočku k Florian opátstvu – najväčšie barokové opátstvo v Rakúsku, v ktorom jednu noc prespal aj pápež Pius IV. Vstupné je 6,-€ na osobu a počas prehliadky uvidíte niektoré izby a budoáre s vybavením, prijímaciu sálu, maľby z oltára Sv. Sebastiana maľované Albrechtom Altdoferom, ktoré do dnešného dňa nemuseli byť renovované. Ďalej tu uvidíte jeden z najväčších organov v Rakúsku, na ktorom hral Anton Bruckner. V podzemí sa nachádza kostnica a krypta, v ktorej sú uložené pozostatky tohto skladateľa. Veľmi impozantná je aj knižnica, v ktorej sa nachádza 800 rukopisov z 9. do 15. storočia a ďalších cca 125.000 zväzkov.

Florian abbey

Po prehliadke opátstva sme sa vydali späť k Dunaju smerom na mesto Asten, kde sme si urobili nákup na večeru a raňajky. Za týmto mestom sme sa tak trochu zamotali. Nesledovali sme poriadne značenie, ktoré by nás previedlo cez elektrárenský most na druhý breh Dunaja a tak by sme sa vyhli prejazdu cez mesto Linz. Takto sme išli po hrádzi, ktorá ale viedla popri rieke Traun. Síce sme do mesta Linz prišli, ale z opačnej strany. Ešteže sme natrafili na jedného ochotného pána, ktorý nás naviedol na cyklocestu vedúcu z industriálnej zóny Linzu do centra a odtiaľ sme už nemali s orientáciou problém. Po zbežnom prezretí si centra mesta sme pred mostom cez Dunaj zišli na cestu, ktorá bola pomerne rušná, ale iná tadiaľto neviedla. Za mestom Wilhering sme našli pri Dunaji veľmi príhodný krytý prístrešok akurát vhodný pre náš stan a bikes. Okrem toho sa schyľovalo k dažďu, takže sme tento úkryt s výhľadom na protiľahlý hrad veľmi uvítali. Do rána nás z neho nik nevyhodil, okrem toho sme mali po celú noc „spoločnosť“ výletných lodí plávajúcich hore – dolu po Dunaji.

5: Wilhering – Aschach – Passau – Obernzell

Denný sumár
Vzdialenosť
108 km
Výdavky
40,-€ / 2 osoby

Pred nami je posledná etapa po ľavom brehu Dunaja. Po nočnom daždi stúpal z oboch brehov Dunaja a okolitých lesov opar, na plytčinách a vyplavených brvnách vidíme prebúdzajúce sa vtáctvo ešte zahalené v hmle. Človek sa na tieto dary prírody nevie vynadívať. Ráno sme sa relatívne skoro zbalili a vyrazili na cestu. Tento skorý odchod nám priniesol zážitok z osamelej jazdy po inak rušnej radweg. Takto sme mohli pozorovať kŕdeľ labutí, ktoré si robili pri Dunaji rannú očistu.

Postupne sme prechádzali cez menšie mestá tlačiace sa k brehu Dunaja, väčšie mesto po ceste bolo Aschach, v ktorom je pekná promenáda pri Dunaji. Po ceste sme natrafili na 3-4 menšie kempy blízko Dunaja. Cesta viedla miestami aj po hlavnej, ale nie príliš rušnej ceste s miernym stúpaním. Vo viacerých mestách, ktorými sme prechádzali, sú pekné hrady a zámky, mnohé z nich sú ale v súkromnom vlastníctve a verejnosti neprístupné.

Passau

Do Passau sme dorazili až popoludní, človek si takmer nevšimne, že sa nachádza v inom štáte. V Passau je veľmi pekný dóm, kde majú krásny organ. Údajne na ňom každý deň o 12:00 hrajú niečo na ukážku. V Passau je pekné centrum, ktoré sa oplatí prejsť a keďže je tu sútok Dunaja a rieky Inn, dá sa prejsť aj po cestičke vedúcej k sútoku týchto riek a späť do centra mesta. V meste na druhom brehu Dunaja je aj hrad s opevnením, teraz asi slúži ako radnica. Aj na tomto nemeckom úseku je cyklocesta dobre označená, nemali sme problém s orientáciou. V Passau sme sa  najedli a dali si bavorské pivo a neskoro popoludní sme vyrazili ďalej. Kemp sme našli 15 km za Passau za mestom Obernzell, na 2 osoby stál 15,-€.

6: Obernzell – Ottensheim

Denný sumár
Vzdialenosť
122 km
Výdavky
34,-€ / 2 osoby

Ráno nás zobudili výstrely akoby niekde v blízkosti ťažili v lome. Spať sa teda nedalo, tak sme zašli kúsok späť do mesta Obernzell, kde sme si nakúpili nejakú poživeň a po raňajkách sme fičali ďalej. V týchto úsekoch sa cyklocesta na tomto brehu Dunaja miestami prerušuje, takže sme využívali kompy, aby sme nemuseli ísť tie isté úseky ako pri ceste do Passau. Prvú kompu môžete vynechať, treba ísť na koniec cyklocesty na ľavom brehu a zobrať si kompu z Au cez Inzell do Grafenau, ktorá stojí 3,50€ na osobu a bike. Z lode je vidno, že na brehu vedie nejaká cesta, ale pre biky a ešte k tomu naložené by to bolo nezjazdné, bolo by ich treba prenášať cez  skaly a podobne. Celkovo je tu v tejto časti breh Dunaja veľmi neprístupný a so strmými skalnatými zrázmi.

Z Grafenau sme prechádzali už po cykloceste cez Obernmuhl až po Unternmuhl, kde je opäť kompa za 4,-€ za nás oboch, ktorá vás prevezie cez nezjazdný úsek do Neuhause. Ďalej sme už pokračovali cyklocestou smerom k Linzu, miestami nás cesta odkláňala od Dunaja a viedla cez rôzne polia a mestečká. Za mestom Feldkirchen sú jazerá a športový areál Freizeiteldorado, ktoré sú prispôsobené na rôzne druhy športov ako vodné lyžovanie etc. Pri hrádzi smerom na Linz je potrebné odbočiť z hrádze vľavo popri kanáli, kde trénujú športovci na vesliciach, kajakoch a pod. Dá sa tu aj príjemne občerstviť a ak je pekné počasie, je tu veľmi veľa ľudí a cyklistov.

Mauthausen

Ďalej nás cesta doviedla k mestu Ottensheim, kde je privátny hrad, pekné námestie a zaujímavá fontána s pitnou vodou. Okolo Linzu sme rýchlo prefrčali a keďže nám vetrík fúkal pekne do chrbta, pokračovali sme aj ďalej na Mauthausen. Tu som sa chcela ísť pozrieť do koncentračného tábora, avšak už bol zatvorený a Petrovi sa nechcelo kempovať v jeho blízkosti. Tak som si aspoň ja vyšliapla hore do kopca a išla sa pozrieť na toto miesto aspoň zvonka. Celé to tam malo zvláštnu atmosféru a farbu v žiare pomaly zapadajúceho slnka. V blízkosti KK sa nachádzajú polia a nejaké usadlosti, kde som videla ľudí sadajúcich si vonku k večeri. Ktovie, či tam boli a podobne žili aj v čase hrôz nacistického režimu.

Z Mauthausenu sme išli ešte pokým bolo svetlo ďalej, minuli sme jeden kemp, ale keď sme videli, ako sa tam pripravuje diskotéka a nejaká kapela, rozhodli sme sa odtiaľ čo najďalej zdupkať. Predsa len my sa v kempe potrebujeme len osprchovať a poriadne vyspať, iné nič. Tak sme začali hľadať nejaké pekné zašité miesto. Jedno sa nám podarilo nájsť na pomerne odľahlom mieste. Pri jednom slepom ramene bola malá lúčka, akurát vhodná pre náš stan. Miesto bolo pomerne strašidelné, vysoké stromy nad nami, padajúci súmrak, močarisko a rôzne zvuky okolo. Ale spať sa tam dalo výborne, ďaleko od hluku vyrobeného človečinou. Ráno sme zistili, že ísť ešte cca 6 km ďalej, natrafili by sme na pekné vykosené lúčky, na ktorých kempovala skupina mládežníkov myslím z Talianska, ktorí boli na cyklo zájazde. V týchto miestach je aj turistické info a pitná voda, záchody.

7: Mitterkirchen – Durnstein – Krems

Denný sumár
Vzdialenosť
109 km
Výdavky
32,-€ / 2 osoby
hrnciarska dielna

Táto etapa bola zaujímavá jedným miestom, ktoré sme si boli pozrieť – Mitterkirchen. Nachádza sa tu totiž veľmi dobrá rekonštrukcia keltskej osady, vstupné je 4,-€ na osobu. V blízkosti tohto miesta bolo reálne nálezisko z keltského obdobia, na základe nájdených predmetov a pozostatkov budov, zariadenia a pod. urobili jej rekonštrukciu. Do rúk sme dostali sprievodcu v češtine a asi 2 až 3 hodiny sme strávili jeho prehliadkou. Majú tu políčko, kde pestujú obilie a iné plodiny z toho obdobia, hrnčiarsku dielňu aj s hlinou, ktorá sa na tieto účely získavala a získava z určitých oblastí pri Dunaji. V dielni je možné vyhotoviť si výrobky z nej. V určité dni sa tu konajú workshopy na výrobu predmetov z kovov, dreva a pod. V osade je niekoľko domov vyrobených z prírodných materiálov a plne vybavených, zariadenie domov a ich stavba sa líši podľa toho, ako vysoko postavený človek ich obýval. Postavené boli pomerne priestranne a dômyselne. Strechy boli pokryté väčšinou z rákosia a to rôznym spôsobom. Veľmi pôsobivým miestom je aj kópia mohyly, kde sa nachádzajú predmety, ktoré boli položené v hrobke veľkňažky. Pri nej sa našla aj kostra dievčaťa, pravdepodobne služobnej, ktorá bola po smrti kňažnej pochovaná spolu s ňou.

keltska osada

Po dôkladnej prehliadke tohto zaujímavého miesta sme pokračovali smerom na Grein, to už sa cyklocesta vrátila naspäť k Dunaju. V tomto meste majú najstaršie divadlo v Rakúsku, nachádza sa na malebnom námestí a nižšie majú veľmi dobrú zmrzlináreň. Ďalej sme po ceste videli ruiny hradu St. Nikola, tiež sme sa stavili na jednom detskom ihrisku, kde mali výborné preliezačky a vysušili sme si na nich poriadne stan, ktorý bol od kempovania pri vode dosť vlhký. Napriek tomu, že sa mraky zbiehali a približovali, veľmi sa nerozpršalo, takže sme pokračovali ďalej.  Prešli sme cez mesto Persenbeug, kde je na vŕšku pekný hrad a v meste Marbach je zas možné urobiť si odbočku na Maria Taferl, kde sa nachádza zaujímavý kostol a ďalej v meste Artstetten je zase Ferdinand múzeum. Z tejto odbočky sa dá vrátiť späť na cyklocestu v meste Klein-Pochlarn, prípadne pokračovať ešte ďalej k zámku Leiben. Všetky tieto odbočky a miesta na nich zaujímavé sú popísané v sprievodcovi.

pohrebna komora

My sme sa týchto odbočiek vzdali a išli ďalej smerom na Emmersdorf, kde je možný prechod na opačný breh Dunaja do mesta Melk a je z neho pekný výhľad na opátstvo. V Aggsbach Markt je zase veľmi dobrý výhľad na Aggstein, ktorý sa vypína na opačnom brehu. V týchto miestach sa začína aj vínna cesta, cyklocesta vedie cez vinohrady a vinohradnícke mestečká, s krásnymi starými kamennými domami a pivnicami. Sú tu možné aj rôzne ochutnávky vín, pri ceste dozrievali broskyne, slivky a iné ovocie. Pred mestom Spitz sú ďalšie ruiny Hinterhaus a kúsok ďalej je zámok Erlauhof. Prechádzali sme aj obzvlášť pekným mestom Durnstein, nad ktorým sa vypínajú Burgruine. Samotné mestečko malo prekrásnu atmosféru v zapadajúcom  slnku. Stredoveké kamenné domy s kamennými oblúkmi nad bránami, cesta vedúca pri rieke, alebo cez stred mestečka, šťavnaté broskyne kúpené od domácich …. Toto mestečko určite stojí za prehliadku a zastavenie sa. Snáď sem ešte niekedy prídeme a vyšliapneme si to hore k ruinám hradu.

Z Durnsteinu je to už len niekoľko málo kilometrov do pomerne rušného a veľkého mesta Krems, kde je široko ďaleko jediný kemp. Kempovali tu aj mládežníci z cyklo zájazdu. Cena za kemp za nás a stan bola 15,-€.

8: Tulln – Korneuburg – Viedeň – Bratislava

Denný sumár
Vzdialenosť
158 km
Výdavky
25,-€ / 2 osoby

Túto etapu sme poňali ako „dojazdovú“. Za Kremsom bolo niekoľko jazier, v ktorých je možné kúpanie, ale počasie na to až tak vhodné nebolo. Pri meste Altenworth je potrebné cez hydroelektrárenský most prejsť na druhú stranu Dunaja a ísť niekoľko kilometrov do mesta Tulln, kde sa dá prejsť opäť späť na opačný breh. Pri prejazde na nás zavolal chlapík z hydroelektrárne a pozval nás dovnútra a ukazoval nám plavebné komory a pod. Taký zvláštny típek, fajčil ako Turek. V Tullne sme sa zastavili na jedlo, konali sa tu nejaké hody, tak sme si dali grilované kurča. Pri cykloceste je urobená pekná promenáda a zaujímavá fontána.

Ďalej nás už čakala len Viedeň a prejazd cez ostrovček plný cyklistov a korčuliarov. Z Viedne sme pokračovali po hrádzi smerom na Hainburg, v ktorom sme prešli na opačný breh Dunaja tentoraz cez most a odtiaľ už sme cestu poznali veľmi dobre. Keďže sme boli tak blízko domu, rozhodli sme sa potiahnuť to ďalej a dobre sme urobili. Po prechode hraníc už skoro za tmy a príjazdu domov sa spustil poriadny lejak. Ešte sme sa stihli chvíľku pokochať akrobatickými výkonmi cyklistov na U rampách pod mostom Lafranconi.

Týmto naším osobným rekordom v počte najazdených kilometrov za jeden deň s plne naloženými bicyklami sa naša cesta skončila. Napriek miestami ubíjajúcej rovine (veľký nápor na ramená a ruky) sme našli veľmi pekné miesta a zákutia. Každopádne odporúčame hlavne pre tých cyklistov, ktorí si radi užívajú nenáročný terén a pomalú jazdu.

Praktické poznámky

  • ak nemáte radi protivietor, naplánujte si cestu smerom z Passau do Viedne
  • cyklocesta je v Rakúsku označená po celý čas pod názvom Donauradweg 6, takže by ste sa stratiť ozaj nemali, Rakúšania majú cyklocesty výborne značené, niekedy možno príliš prešpekulovane, ale aspoň sa nestratíte
  • prevažná časť cyklocesty viedla tesne popri Dunaji, prípadne niektorom z jeho ramien, kde boli krásne zákutia a miesta na oddych pre cyklistov
  • pozdĺž cesty sú postavené informačné tabule o miestnej flóre a faune, ale väčšinou len v nemčine
0 Comments

No Comment.